Ulga na ekspansję - kto może z niej skorzystać?

Ulga na ekspansję - kto może z niej skorzystać?

Podatnicy od stycznia zmagają się z wieloma zmianami w związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu. Jedną z nich jest możliwość skorzystania z nowej preferencji, jaką jest ulga na ekspansję.

Najważniejsze zmiany

Zanim przejdziemy do zasad związanych z uzyskaniem ulgi na ekspansję, warto wiedzieć, jakie są najważniejsze zmiany związane z tą preferencją. Dzięki niej przedsiębiorstwo może odliczyć koszty, które musi ponieść, aby rozszerzać swoje rynki zbytu. Jest to więc swego rodzaju wsparcie dla firm, które pragną zwiększać przychody i rozwijać się. Co ważne, wydatki poniesione w ramach ekspansji mogą zostać odliczone dwa razy: w ramach ulgi, a także jako koszty uzyskania przychodu.

Ulga na ekspansję - jakie koszty można w niej uwzględnić?

Ulga na ekspansję to potoczna nazwa ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2105; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2469). Jak już zostało wcześniej wspomniane, głównym celem jej wprowadzenia jest dawanie wsparcia firmom, które decydują się na rozwój swojej działalności poprzez poszukiwanie nowych rynków zbytu. Można w niej uwzględnić takie koszty, jak:

  • koszty uczestnictwa w targach (organizacja miejsca wystawowego, zakup biletów dla podatnika i jego pracowników, zakwaterowanie, wyżywienie),
  • koszty działań promocyjno-informacyjnych,
  • koszty związane z dostosowaniem opakowań,
  • koszty certyfikacji towarów i rejestracji znaków towarowych,
  • koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu.
Warto pamiętać, że ulga na ekspansję jest preferencją ograniczoną kosztowo - można odliczyć maksymalnie 1 mln zł rocznie.

Kto może skorzystać z ulgi na ekspansję?

Ulga na ekspansję jest preferencją przeznaczoną dla przedsiębiorców, którzy sprzedają produkty. Obejmuje wszystkie przedsiębiorstwa, w tym również małe i średnie podmioty, które decydują się na ekspansję na rynki zagraniczne i krajowe. Pojawia się jednak wiele wątpliwości co do tego, co tak naprawdę oznaczają wspomniane “produkty”. Ministerstwo Finansów potwierdziło niedawno, że chodzi o rzeczy materialne wytworzone przez podatnika. Muszą być one zdolne do samodzielnego występowania w obrocie, a zatem usługi nie są produktem objętym ulgą na ekspansję.

Warunki skorzystania

Bardzo ważnym warunkiem związanym z ulgą na ekspansję jest fakt, iż podatnik jest zobowiązany do zwrócenia ulgi, jeśli jego przychody ze sprzedaży produktów nie wzrosną w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych. Przepisy wymagają, by podatnik:

  • uzyskał przychody większe w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów,
  • osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych,
  • osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Rozwój firm jest niemożliwy, gdy ta nie szuka nowych rynków zbytu. Ekspansja wymaga jednak znacznych nakładów, które - dzięki uldze - mogą zostać odliczone.

Zobacz też

Sprzedaż samochodu firmowego - co musisz wiedzieć?

Sprzedaż samochodu firmowego - co musisz wiedzieć?

Większość przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie samochodu do ewidencji środków trwałych firmy. Jest to uzasadnione źródło kosztów, a dzięki ich…

Zobacz więcej
Kiedy należy skorzystać z pełnej księgowości?

Kiedy należy skorzystać z pełnej księgowości?

Ewidencjonowanie operacji gospodarczej firmy to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Istnieją jednak różne sposoby rejestrowania tych działań. Należy wyróżnić przede wszystkim księgowość…

Zobacz więcej
Kto może skontrolować Twoją firmę?

Kto może skontrolować Twoją firmę?

Każdy przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że jego firma może zostać skontrolowana. Aby weryfikacja przebiegła prawidłowo, konieczne jest zachowanie…

Zobacz więcej