W życiu zawodowym zdarza się wiele okoliczności, które zmuszają pracowników lub ich pracodawców do rozwiązania umowy. Takie sytuacje nie należą do przyjemnych, niezależnie od tego, w jakich warunkach i z jakich powodów się zdarzają. W tym artykule wyjaśniamy, czy można skrócić okres wypowiedzenia.
Przyczyn rozwiązania umowy między podmiotem zatrudniającym a zatrudnionym może być wiele. Z perspektywy pracownika mogą to być uwarunkowania, takie jak niska płaca, nikłe możliwości rozwoju zawodowego lub inne czynniki losowe. Natomiast z perspektywy pracodawcy, mogą to być: niezadowolenie z pracownika lub ogłoszenie upadku działalności. Prawo dopuszcza możliwość skrócenia okresu wypowiedzenia – jak mówi art. 36 Kodeksu pracy, skrócenie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia umowy o pracę jest jak najbardziej możliwe. Pracodawca może jednak zrezygnować ze współpracy tylko w określonych przypadkach, takich jak:
Jeśli pracodawca podejmuje decyzję o skróceniu czasu rozwiązania umowy o pracę, nie jest on zobligowany do wypłacenia byłemu pracownikowi wynagrodzenia. Musi natomiast zapewnić takiej osobie odszkodowanie za pozostałą część okresu wypowiedzenia. Takie odszkodowanie zatrudniający musi wypłacić nie później niż przed ostatnim dniem pracy byłego pracownika. Kwota odszkodowania powinna wynosić przeciętne miesięczne wynagrodzenie, jakie otrzymywał zatrudniony pracownik.
Wartym wspomnienia jest fakt, że pracownik oraz pracodawca mogą dojść do porozumienia stron. W takim wypadku oba podmioty mogą wspólnie ustalić skrócenie okresu wypowiedzenia. Nie wiąże się to jednak z rozwiązaniem umowy o pracę za porozumieniem stron. Jak reguluje art. 36 § 6 Kodeksu pracy, zatrudniający i zatrudniony mogą wspólnie ustalić krótszy okres wypowiedzenia, ale tryb rozwiązania umowy o pracę pozostaje taki sam.
Ze względu na różne okoliczności, okres wypowiedzenia może zostać skrócony. Należy jednakże pamiętać, że wypowiedzenie może złożyć każda ze stron – zarówno pracownik, jak i pracodawca. Jeśli chcesz zrezygnować z pracy i złożyć taką deklarację swojemu pracodawcy, zapoznaj się uważnie z treścią umowy i – w razie potrzeby – zasięgnij profesjonalnej porady prawnej.
Zdarza się, że komornik domaga się od biura rachunkowego informacji o klientach. Co zrobić w takich okolicznościach, i jakie przywileje…
Zobacz więcejEwidencjonowanie operacji gospodarczych musi się odbywać w każdej firmie, natomiast nie wszędzie musi to wyglądać tak samo. Sposób prowadzenia księgowości…
Zobacz więcejNajem nieruchomości jest nieodłącznie związany z konieczności corocznego rozliczania się z urzędem skarbowym. W 2023 roku zmieniły się przepisy dotyczące…
Zobacz więcej